Silvia Eșanu despre lucruri „mai puțin serioase” după 15 ani de Amadeus Travel

Un interviu cu directorul agenției de turism Amadeus Travel – Silvia Eșanu. Temeiul acestui interviu – aniversarea a 15 ani de activitate pe piața autohtonă, iar, pentru a evita orice abordare stereotipică, discuția va fi una „mai puțin serioasă”.

Bună ziua, Silvia. Există o legitate: aniversările și petrecerile corporative se împart, de regulă, în două părți. Prima – cea oficială. Aceasta este, teoretic, necesară, însă lasă spectatorii și prezentatorii plictisiți. Cea de-a doua parte – în care s-aservit un păhărel, atmosfera s-a mai destins și încep istoriile de altădată:„vă amintiți…?”. Această parte, mai cu seamă, este cea incitantă. Sunteți de acord să începem discuția despre aniversarea Amadeus Travel sărind direct la cea de-a doua parte? Cât despre prima, să ne limităm la a recunoaștesolemn faptul că, într-adevăr, Amadeus Travel a făcut 15 de activitate.

De acord.

În acest caz, vă ascult și iau notițe, iar pentru un imbold de inspirație…chiar astăzi mi-a sărit în ochi cartea pentru copii a lui Grigoriy Oster „Sfaturi păguboase”. Dacă ar fi să le oferiți sfaturi păguboase turiștilor străini abia sosiți în Moldova, care ar fi acestea?

Hm. Turiștilor americani, care au un interes deosebit pentru tot ce ține de specificul Back to USSR și aleg o excursie prin Transnistria, le-aș recomanda să fotografieze neapărat și, mai ales cu un obiectiv cât mai mare, oamenii în uniformă și armamentul militar, sau, cel puțin, vameșii...

Credeți că asta i-ar imersa pe deplin în realitatea sovietică?

Urmează o istorie reală: atât noi, cei din agenție, cât și ghizii din Transnistria, atenționăm de nenumărate ori turiștii că este interzis să fotografiezi tehnica militară și oamenii în uniformă. Fapt ce, evident, contravine scopului oricărui turist. De ce vizitează Transnistria? Ca să le povestească amicilor că a călcat pe teritoriul unui regim totalitar și pentru asta are nevoie, evident, de probe. Situație care, apropo, a generat multe probleme legate de cartelele migraționiste, pe care le primești la intrare în țară și pe care trebuie să le returnezi la ieșire. Deloc surprinzător, aproape fiecare al doilea turist încerca să le „piardă”, ca să le prezinte drept mărturie celor de-acasă, purtând și urma ștampilei sovietice. Uneori se recurgeapână la aceea că rugau să le fie aplicată o ștampilă, cel puțin, pe o foaie albă drept amintire. Spre fericire, cartelele au devenit electronice iar „vânătoarea după ștampile” a rămas în trecut. Un ritual a rămas actual – ștampila de pe cărțile poștale trimise prin poșta transnistreană și moneda națională.

Și care este, totuși, istoria cu aparatele de fotografiat?

Unul dintre turiști a decis să ignore atenționările și fotografia insistent tot ce se putea, inclusiv vameșii și tehnica militară. Transnistrenii nu au fost prea îngăduitori și au „arestat” americanul împreună cu ghidul. De fapt, i-au dat o lecție și i-au reținut, purtând o scurtă discuție informativă. În momentul în care ghidul îngrijorat a dat, în sfârșit, de american, l-a găsit alb ca varul. L-au „educat” și i-au dat drumul. Acum turistul va avea, cu siguranță, ce să povestească.

Și eu care credeam că turismul vitivinicol este cartea de vizită a Moldovei, dar, se pare că, și vizitarea Transnistriei este în top…

Este un mare avantaj pentru turism că suntem menționați în Cartea Recordurilor Guinness.

Cricova?

În mod surprinzător – Mileștii Mici. În 2005 reprezentanții World Guinness Book au confirmat și atestat faptul că în Moldova se găsește cea mai mare colecție de vinuri din lume – numără mai mult de 1,5 mln de butelii de vin. Este vorba despre galeriile subterane de peste 50 km, care găzduiesc colecții de vinuri încă din anul 1968, începând cu prima butelie.

Recordul, apropo, mai este încă valabil. Mileștii Mici rămâne pe poziții.

Reiese că fluxul de turiști este limitat la câteva clișee? Vizitarea galeriilor subterane și călătoria în timp spre fosta URSS?

Nici vorbă! Avem și o abordare individuală pentru clienți. Aici sunt de mare ajutor rețelele de socializare, care îți creează o imagine despre hobby-urile și interesele turistului și îți oferă indicii pentru a-i pregăti o ofertă personalizată.

Ce lucruri speciale pot fi aflate cu ajutorul rețelelor de socializare?

De exemplu, cineva poate avea o pasiune pentru numismatică. Acesta a fost cazul unui turist. Aflând aceste detalii, cei de la Amadeus Travel i-au făcut o ofertă unică – vizitarea Băncii Naționale a Moldovei și posibilitatea de a procura o colecție de monede moldovenești noi. Nu vă puteți imagina cât de surprins și bucuros a fost.

Se mai întâmplă că surprinderea nu o pregătim noi, ci chiar întâmplarea. Un grup de turiști din Germania, în mare parte istorici, au vizitat cetatea Tighina, iar în timpul vizitei a pornit o ploaie abundentă, care a i-a acoperit până la genunchi. Acest șuvoi a scos la suprafață o pipă veche, ce probabil aparținuse vreunui soldat din garnizoana cetății. De fapt, se găsesc foarte multe pipe, iar conducerea i-a permis norocosului istoric să o păstreze. Deși ele nu prezintă o valoare istorică deosebită, fiind găsite cu zecile, imaginați-vă ce bucurie i-a adus turistului.

Cât vă ascult îmi dau seama că specificul turismului moldovenesc s-a schimbat foarte mult în ultimii 15 ani. Dacă înainte în centrul atenției era Turcia și Bulgaria, acum aud tot mai mult de incoming. Acesta într-adevăr a crescut?

Această sferă se află într-o continuă schimbare. La începuturi, puteam întâmpina inconveniențe de genul celor când un autocar cu turiști străini deja ajuns la vreun hotel sau restaurant de provincie, putea fi refuzat de către proprietari, motivând că au o comandă neașteptată de banchet. Asemenea situații sunt de neconceput în prezent. Toți proprietarii urmăresc cu atenție comentariile de pe TripAdviser și de pe Booking. Potrivit opiniilor turiștilor care au vizitat mai multe țări din fosta URSS, ospitalitatea moldovenească o depășește până și pe cea georgiană.

Admit, însă, că au rămas multe capitole la care mai trebuie să lucrăm, încât turismul de incoming să constituie o sursă de profit considerabilă pentru agenție, dar asta nu ține de noi. Un rol important îl joacă și infrastructura, și drumurile, atitudinea oamenilor în sfera serviciilor și banala cunoaștere a limbilor străine.

Cu toate acestea, avem și motive pentru a fi optimiști.

Turiștii au aceleași similitudini sau observați că există și trăsături naționale distincte?

Cu certitudine sunt diferiți. Englezii și nemții sunt mai rezervați, își cunosc bine drepturile lor și obligațiile noastre, pe care le și revendică. Totul trebuie să decurgă conform regulilor. Dacă în prima zi au avut o mașină, atunci mai bine să nu o schimbați, deoarece ar adresa întrebări suplimentare. Italienii sunt mai deschiși, dar mai economi. Turiștii români sunt, adesea, exigenți și nu comandă prea multe servicii în plus, iar chinezii vor să fotografieze totul.

Uneori au loc și incidente destul de curioase, dat fiind faptul că unii turiști nu au o idee prea clară despre Moldova. Spre exemplu, povestea o recepționeră că a rugat turiștii din Mexic să prezinte pașapoartele, iar unul dintre ei, total neașteptat, a început să se dezbrace. S-a dovedit căindividul purta o mică gentuță sub pantaloni, în care și-a ascuns pașaportul și banii. Auzise că Moldova este o țară primejdioasă, plină de ghetouri unde pericolul te paște la fiecare colț. Am surâs ușor...

Analizând după aceste relatări, incomingul a devenit important pentru Amadeus Travel.

Am creat chiar și un site distinctvisitmoldova.travel, pentru care a trebuit să plătim 100 000 lei statului ca să putem folosi denumirea „Moldova”. Trebuie să remarc că, în ultimii ani, a apărut încă un gen de incoming – vizitarea țării de către diasporă. Totuși, în mare parte, diaspora preferă nu tururile prin Moldova, ci pe cele la mare. Concediul este scurt și oamenii vor să reușească și să petreacă timpul cu apropiații, și să se relaxeze. Astfel, se întâmplă ca unele zboruri charter să cuprindă și câte 7 familii cu mămici, bunici și copii. Aceste vacanțe sunt mai greu de organizat, pentru că trebuie să ne preocupe și documentele de călătorie, pașapoarte, vize, permise de acces etc., altfel complicațiile inevitabile.

Mai voiam să vă întreb și despre turismul de outgoing. Cum țin piept agențiile, tendinței crescânde de rezervare directă a zborurilor, hotelelor, automobilelor? În momentul de față, se pare că tot mai mulți preferă să-și planifice odihna independent…

Nu voi susține contrariul, există această tendință și este chiar foarte pronunțată. Dar există și o altă atitudine: o parte din turiști, odată ce au întâmpinat dificultăți cu rezervarea online, se întorc la agenții, unde pot obține și consultanță. Cum v-ați simți dacă ați fi rezervat hotelul în Bologna înainte de Anul Nou prin Booking și, odată ajuns, să vedeți că ușile sunt zăvorâte pentru lucrări de reparație? Dacă aveți caracter și perspicacitate, veți ieși cumva din impas (vorbesc despre un caz real), totușidacă aveți la distanța unui apel telefonicun manager responsabil, asemenea situații, în primul rând, nu apar, și chiar dacă apar, se rezolvă imediat.

Cu certitudine pot să afirm, poate mai greu de crezut, însăsunt mulți alți clienți care optează pentru agenții. Împrejurarea creează situația. Unui turist din Grecia, aflat deja la hotel, îi era mai la îndemână să-i facă o comandă de flori soției nu prin recepția hotelului, ci prin noi, cei din Chișinău…iar noi, desigur, ajutăm.

Aceasta a fost discuția noastră neserioasă despre „incoming” și „outgoing”. Ne-a scăpat ceva din activitateaAmadeus Travel?

MICE. Este o ramură nouă în turismul corporativ. Organizare de evenimente pentru parteneri și angajați, organizare de forumuri și congrese etc.

Moldova prezintă interes pentru turismul corporativ?

Categoric. Țara este bine amplasată pentru zborurile din Turcia și Europa. Dacă tot vorbim despre asta, nu demult am organizat la Chișinău un forum internațional pentru Panasonic. 300 de invitați. Deși este o activitate dificilă din punct de vedere alogisticii, are o pondere mare în portofoliul nostru de produse.

Cred aici voi încheia întrebările și, la final, vă felicit cu jubileul de 15 ani. 15 ani – este un drum lung. Anul 2004. Judecând după concentrația evenimentelor – se resimte ca jumătate de veac. Nu sunt bun la urări stereotipice, așa că, pur și simplu: mergem mai departe.

Pe parcursula 15 ani Amadeus Travel creează istoria unei colaborări unice și responsabile cu clienții săi. 20 de mii de oameni pe an încredințează companiei organizarea vacanțelor, călătoriilor aeriene, rezervărilor la hoteluri, excursiilor, destinațiilor exotice, croaziere și balneo.
Alegerea unui partener de încredere face clienții să se simtă siguriori unde în lume.

Cu ocazia aniversării, compania organizează tombolă cu premii valoroase: bilete de avion și o valiză elegantă pentru călătoriile dvs.

Adresa companiei: str. Pușkin 24, Chisinau

Număr de telefon ☎ 068 22 66 22.